
Fortuny va néixer a Granada però va passar gran part de la seva vida a Venècia, ciutat que li atorgà l’èxit i on passà la major part de la seva vida, d’aquí el nom de l’exposició. Al llarg de la mostra, un recorregut ple de creacions de l’autor, es respira un aire clàssic i renaixentista que trasllada al visitant a l’època de l’artista i la classe social a la que pertanyia, un context aristòcrata marcat per l’elegància. De les seves obres es desprèn la idea d’un Fortuny que rebutjava les avantguardes que convivien amb ell a principis de segle i preferia evocar el passat en totes les seves creacions. L’artista fou dissenyador, fotògraf, pintor i escenògraf, fet que provocà que Proust el bategés amb el sobrenom d’“El Petit Leonardo”, fent referència a Da Vinci i al seu tarannà de geni polifacètic.
Al llarg de l’exposició també s’hi poden trobar una selecció de les fotografies de Fortuny. En ell, es recullen els principals viatges de l’autor, dels que destaca el que va fer a Egipte amb la seva dona i musa Henriette Nigrin. Fortuny, molt interessat en els procediments tècnics, va optar per sortir al carrer i captar de manera clara i espontània la vida quotidiana de Venècia, tal i com es pot apreciar a la mostra de La Pedrera. Seguint el seu estil innovador, l’artista va crear una càmera panoràmica que li permetia captar palaus, esglésies i canals de manera molt personal, amb un joc de llums i obres directament relacionat amb els seus ideals teatrals.
La darrera sala de l’exposició es centra en l’obra mestre de Fortuny i la més interessant, els seus vistosos teixits a partir de la seva experiència teatral i pictòrica. Allà es pot veure el disseny que el va fer mundialment famós, el vestit Delphos, una túnica simple d’inspiració grega, creada per la comoditat de la dona de principis de segle, que havia de suportar robes pesades i carregoses. Davant l’èxit que va tenir, va fer múltiples variacions que feien de cada model una peça única i el va portar a obrir botigues a Paris, Londres o Milà. Amb aquest disseny culminen un seguit de creacions femenines molt modernes, i agradables tant a la vista com al tacte i de tipus molt variats, amb estampacions de motius clàssics, asteques, africans, xinesos i àrabs. Aquesta darrera sala compta amb una web cam que permet als visitants emprovar-se els vestits a mode de superposició virtual, una part de la visita molt interessant, tot i que amb poca varietat de models i poc espai.
A l’exposició, s’explica una llegenda que assegura que, desprès de la mort de Fortuny, la seva dona va llençar els tints d’estampació als canals de Venècia per tal que ningú pogués imitar-lo. El cert és que Fortuny ha deixat un llegat molt important i va suposar una revolució per l’època, fet que l’ha consagrat com un dels artistes més importants de principis de segle. Les seves obres es podran veure fins el 27 de juny de forma gratuïta i compta amb una visita guiada a les 6 de la tarda de dilluns a divendres, opotunitat molt recomanable ja que ajuda a endinsar-se al món d’aquest artista.

Entrada a l'exposició

Cúpula de Fortuny que feia el cel a l'escenàri

Visitants al davant les fotografies de Fortuny

Teles estampades de Fortuny amb motius azteques i africans

Teles de Fortuny que servien per confeccionar els seus vestits

Espai audiovisual de la vida i obra de Fortuny

Model del vestit Delphos

Sala que permet emprovar-se els vestits
No hay comentarios:
Publicar un comentario